Alvászavar, hasfájás, hányinger, zárkózottság, fejfájás – csak a leggyakoribbak az iskolakezdéssel összefüggő szorongástünetek közül. A tanév kezdete nem csak bennünk, felnőttekben okozhat feszültséget, de sok gyermeket is érintenek az említett pszichoszomatikus tünetek. Cikkünkben körüljárjuk a témát, és szót ejtünk a megelőzési lehetőségekről is.
Sok tanuló izgatottan, örömmel várja az iskolakezdést, a régi barátokkal való találkozást. Más gyermekekből azonban komolyabb szorongást vált ki ez az időszak. Számukra a tanévkezdés akár komolyabb veszteségérzetet is jelenthet; búcsút a felhőtlen időtöltéstől, nyári barátságoktól. Újra hozzá kell szokni a korai keléshez, a tanév időbeosztásához, a megnövekedett feladatmennyiséghez. Nehezítő tényező, ha költözés, iskolaváltás vagy új tanár jelenik meg a gyermek életében. A magas teljesítményre, állandó megfelelésre törekvő gyerekekben újból felerősödhet a kudarcoktól vagy a túlzott szülői szigortól való félelem. Az érzékenyebb lelkületű gyerekek számára pedig nagyobb eséllyel jelenthet kihívást a közösségbe történő beilleszkedés, feloldódás. Különösen oda kell figyelni a „bullying” (iskolai bántalmazás) jelenségére.
Észrevesszük, ha baj van?
Kulcsfontosságú a szülők odafigyelése, hiszen a gyermekek gyakran nem szavakkal adják tudtunkra, hogy gondokkal küzdenek, hanem a testük üzen, tudatos vagy tudattalan fizikai tüneteken keresztül. Ha hasfájás, hányinger, hányás, fejfájás, esetleg álmatlanság vagy evészavarok kapcsolódnak az iskolai időszakhoz, mindenképpen lépnünk kell; akárcsak ha szomorú, ingerült, szótlan, vagy például kerüli az iskolára történő felkészülést.
Mi a legfontosabb? Először is vegyük komolyan gyermekünk panaszait vagy tüneteit, másrészt ne késlekedjünk a reagálással, hiszen így későbbi, súlyosabb gondokat előzhetünk meg (depresszió, generalizált szorongás, pánik). Valós iskolai probléma – túl nagy elvárások, bántalmazás, személyi konfliktus – esetén mindent tegyünk meg a helyzet rendezésére!
Törekednünk kell önmagunk mérséklésére, érzelmeink kontrollálására is. Az iskolakezdéssel ránk, szülőkre is nyomás nehezedik, a túlszervezéssel, túlaggódással járó szorongás, feszültség pedig átragad gyermekeinkre. Hagyjunk a gyereknek mozgásteret, ne szabályozzuk be minden mozdulatát: önállóbbak, mint gondolnánk, sokszor épp elég a támogató háttér. A tünetek tartós fennállása esetén pedig nem szégyen, sőt, létfontosságú szakemberhez fordulni.
Sokrétű a megoldás
Amellett, hogy nem bagatellizáljuk el gyermekünk panaszait, tudassuk vele, hogy érzéseinek van létjogosultsága. Biztosítsuk őt arról, hogy velünk (vagy akár másik közeli családtaggal) bármikor beszélhet, és hogy minden iskolai eredménytől függetlenül is ugyanúgy szeretjük. Ehhez persze elengedhetetlen, hogy mikor megnyílik felénk, valóban jelen legyünk és csak rá figyeljünk. Ilyen támogató háttérrel felvértezve mindenkor lényegesen jobb lesz gyermekünk megküzdési képessége.
Beszélgessünk, meséljünk! Oldjuk a feszültséget saját iskolai történetekkel, melyek közül néhány szóljon kudarcainkról is. Kimondottan jót tesz, ha néha minket is esendő, megküzdő embernek lát, aki valóban átérzi az ő problémáit.
Az idegrendszer és a kiegyensúlyozott lelkiállapot alapja a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás. Már néhány héttel iskolakezdés előtt célszerű visszatérni a család tanév alatti alvási rendjéhez. Sokszor emlegetett, mégis gyakran elhanyagolt tényező a megfelelő mennyiségű vízivás, illetve az egészséges étkezés. Jó ötlet a magnézium pótlása, hiszen lényeges szerepet játszik az idegrendszer megfelelő működésében.
Rendkívül hasznos, ha a gyerekek légzéstechnikát, egyszerűbb meditációs módszereket tanulnak. Ezzel olyan nagyszerű eszközöket adunk a kezükbe, mellyel egyszerű, de hatásos módon saját maguk oldhatják szorongásukat a stresszhelyzetekben.
Könnyebben vehetők a tanévkezdés átmeneti nehézségei, ha a gyerekeknek legalább az első néhány tanítási napban lehetőséget biztosítunk, hogy korábban kizökkenjenek az iskolai szabályrendszerből és délutánonként családi körben, közös szabadtéri időtöltéssel, beszélgetéssel töltődjenek.
Előre felkészülni!
Természetesen a legjobb módszer a megelőzés. A fentebb felsoroltakon túl a Manna-csepp egyszerű napi alkalmazásával – mellékhatások és a hozzászokás veszélye nélkül – már nyár végétől segíthetjük gyermekeinket lelki egyensúlyuk megőrzésében, ezzel felkészítve őket az iskolakezdés átmeneti időszakára. A csepp szelíd hatásával a félelmek, az alvászavar vagy az extrém indulatok kordában tartása és a stresszhelyzetek megélése könnyebbé válik a mindennapokban. A természetes összetevők és virágesszenciák páratlan válogatása gyengéd támogatás és erős pajzs a léleknek.
RENDELJE MEG A MANNA CSEPPET MOST!
(Kattintson a linkre!)
Ha szeretne többet megtudni a Manna cseppről, kattintson a linkre:
Ha szeretne többet megtudni a szorongás és depresszió fizikai hátteréről, kattintson a linkre: